
Social media. Jak pisać, aby inni czytali Twoje posty?
Świetną wizytówką, a zarazem miejscem do pokazania swoich zakresów działań są media społecznościowe. Dają nam one łączność z klientem. Twoje działania w social media są Twoją reklamą. Aby dobrze zostały przyjęte, muszą być napisane i przedstawione w chwytliwy sposób. Twoje treści powinny przyciągać odbiorców, tak aby je zapamiętali i z chęcią wracali na Twoje konta.
W tym artykule pokażę Ci parę wskazówek jak pisać posty, aby ich zasięg na stronie był zadowalający.
Co znajdziesz w artykule?
1. Social media
Facebook i Instagram są, zdecydowanie na podium w social mediach. W ciągu dnia korzysta z nich miliardy użytkowników na świecie. Są to dwa najbardziej rozwinięte portale, na których informacje rozpowszechniają, się szybciej niż zdążysz pomyśleć. Otwierając, swoją firmę powinieneś, pomyśleć o tej darmowej i szybkiej reklamie.
Zwykły post ze zdjęciem nie zrobi wielkiej furory w Internecie, a wręcz odwrotnie, odepchnie od Ciebie potencjalnych klientów. Każdy lubi miejsca, w których coś się dzieje, a nie wieje nudą.
Choć nie jest to łatwe, jak może nam się wydawać, to też nie jest to nieosiągalne.
Co zatem należy zrobić?
Zdecydowanie na początku należy poznać swoją grupę docelową, czyli osoby, do których się zwracasz i które chcesz przyciągnąć.
2. Poznanie persony i grup docelowych
Kluczowym zadaniem w prowadzeniu social mediów, jest określenie grup docelowych i poznanie persony.
Persona to fikcyjna postać, która jest przedstawicielem danej grupy docelowej. Przypisujemy jej zbiór cech właściwych dla danej grupy. Ogólnie mówiąc jest to nasz idealny odbiorca – klient.
Im więcej zadasz pytań i poznasz swojego odbiorcę, tym łatwiej będzie stworzyć komunikację, a co za tym idzie, szybciej i pomyślniej do niego dotrzesz.
Zadawaj pytania
- Kim jest?
- Gdzie pracuje?
- Jakie obejmuje stanowisko?
- Jaką branżę reprezentuje?
- Jak wygląda jego typowy dzień?
Na co jeszcze zwrócić uwagę?
- Płeć,
- Wiek,
- Wielkość miejscowości, w jakiej zamieszkuje,
- Status społeczny,
- Zainteresowania,
- Potrzeby i problemy.
To najważniejsze punkty przy określaniu odbiorcy. Bez tego nie będziesz wiedział do kogo pisać i co najważniejsze – jak pisać.
Aby znaleźć i zbudować personę, możesz także przeanalizować swoje zbierane dane, jeśli posiadasz własną stronę internetową. W tym przypadku skorzystaj z Google Analytics i wyciągnij informacje takie jak:
- kim są osoby odwiedzające Twoją stronę,
- ile mają lat,
- w jakim mieście przebywają,
- jak często wchodzą na Twoją stronę,
- w jakie zakładki wchodzą.
Im więcej informacji posiadasz, tym lepiej możesz poznać Twoich klientów.

3. Facebook – copywriting jak skutecznie pisać posty?
Posty na Facebooku powinny być interesujące, zatrzymujące wzrok. Każdy po przeczytaniu powinien mieć odruch udostępniania, aby inni tez mogli zobaczyć. Nie liczy, się to ile tych postów napiszesz w ciągu miesiąca, ale zasięg i zaangażowanie, czyli ilu odbiorców będzie zainteresowanych czytaniem czy też udostępnianiem postu.
Posty, które angażują, to posty w których
- dzielisz się wiedzą z Twoimi odbiorcami,
- rozwiązujesz problemy klientów w Twojej branży,
- przedstawiasz swoją firmę,
- relacjonujesz nowinki z branży,
- pozwalasz klientowi brać udział w wyborze np. jakiegoś projektu, zmian w ofercie,
- odpowiadasz na często zadawane pytania.
4. Zasady pisania postów
I. Prosty i poprawny język – tekst powinien, być napisany krótko i zrozumiale dla każdego.
II. Czytelność tekstu – długa i nieprzejrzysta treść nikogo nie przyciągnie, a wręcz odepchnie.
Tak jak w szkole estetyka jest najważniejsza. Warto stosować akapity, hasztagi i emotki.
III. Ciekawa i interesująca treść – nikt nie przeczyta do końca nudnej książki i nie obejrzy nudnego filmu. Tak samo jest z postem. Odbiorca nie będzie marnował czasu na nudny tekst. Spraw, aby twój post wzbudzał zainteresowanie. Pokaż wyjątkowość twoje firmy.
IV. Cal to action – używaj bezpośrednich zwrotów, np. „kup”, „udostępnij”. W ten sposób wskażesz odbiorcy, czego oczekujesz lub co ma zrobić.
V. Zapytania – na początku spróbuj unikać otwartej formy pytań, czyli „Jak…”. Rozważ zadawanie pytań w formie zamkniętej, np. ”w skali od 1 do 10, ten produkt podoba mi się..”
VI. Grafika – spraw swoją grafiką zachwyt u odbiorcy. To ona przyciąga jako pierwsza, a potem zachęca do spojrzenia głębiej w tekst.
VII. Zdjęcia – najbardziej lubiane zdjęcia przez social media to naturalne, pokazujące życie firmy za kulis. Unikaj zdjęć ze stocku.
VIII. Oznaczanie – oznaczaj firmy z Tobą współpracujące, aby twój post dotarł większej liczby odbiorców, oraz dodawaj lokalizacje, aby twój zasięg był większy.
VIX. Harmonogram – pilnuj regularności twoich postów. Zbyt długa przerwa w publikowaniu postów może zmniejszyć zainteresowanie Twoich dotychczas zdobytych odbiorców.
X. Metoda 2-3-1 – metoda, według której najważniejsze słowa należy umieszczać na końcu zdania, mniej ważne na początku a te najmniej ważne w środku.
Podsumowanie
To tylko kilka wskazówek, które możesz samodzielnie opracować, aby uzyskać zaangażowaną społeczność w sieci. Pamiętaj, żeby przy tym być autentyczny. Coraz bardziej stawia się na firmy, które pokazują ludzką twarz oraz życie firmy „od kuchni”.
Nadal nie czujesz się pewnie, aby pisać posty i angażować społeczność?
W naszej agencji mamy doświadczonych specjalistów ds. social media.
Napisz do nas, a my przedstawimy Ci co możemy dla Ciebie zrobić!
Czytaj także: