Meta tagi – rodzaj meta danych na stronie www
Zgodnie z obietnicą, którą napisałam w artykule „Jak prowadzić firmowego bloga?” dzisiejszy wpis poświęcę meta danym, a dokładniej meta tagom. Mata tagi odnoszą się do stron www i do treści na nich zawartych. Mając na uwadze fakt, iż jest wiele osób, dla których pojęcie to nic nie mówi, są to „dane o danych” na stronie www. Dane te, to krótkie informacje opisujące stronę dla wyszukiwarek, przeglądarek, mediów społecznościowych.
Czytaj dalej, a dowiesz się:
- Czym dokładnie są meta tagi?
- Standardowe meta tagi stron www
- Dodatkowe meta tagi stron www
- Meta tagi – zastosowanie
Czym dokładnie są meta tagi?
Meta tagi to niewielkie fragmenty tekstu, które opisują zawartość stron internetowych. Na stronie ich nie widać, gdyż znajdują się w jej kodzie. Meta tagi służą głownie do tego, żeby „powiedzieć” wyszukiwarkom, o czym jest dana strona internetowa?
Meta tagi umieszcza się w początkowej części pliku HTML, czyli w nagłówku oznaczonym tagiem <HEAD>. Sekcja ta służy jedynie do opisu strony. Warto zauważyć, iż opis ten nie jest ogólną informacją np. „Strona zawiera zdjęcia realizacji”. Aby zobaczyć zawartość HTML, wystarczy kliknąć prawy przycisk i zaznaczyć „Pokaż źródło” lub w przypadku macOS „Wyświetl źródło strony”. Meta tagi znajdują się na początku strony, tak jak przedstawia poniższy screen.
Standardowe meta tagi stron www
Jak można zauważyć na powyższym screenie, meta tagi oznaczane są znacznikiem „meta”.
Główne meta tagi to:
- Keywords — są to słowa kluczowe oddzielone przecinkami np. HTML: <meta name=”keywords” contenet =”strona www, projekt graficzny, kodowanie”/>
- Title – czyli tytuł strony. Tag określający nazwę naszej strony w przeglądarce. Jest to pierwsza część, którą użytkownik zobaczy w przeglądarce po wpisaniu szukanej frazy. Tytuł powinien przedstawiać zawartość podstrony w skrócie np. HTML:<meta name=”title” content=”Tworzenie stron www”/>. Liczba znaków w meta title powinna liczyć od 55 do 60 zzs.
- Description – krótki opis strony, zawierający nieco więcej informacji niż tytuł np.HTML:<meta name=”decription” content=”Tworzenie stron www od A-Z. Skorzystaj z darmowej wyceny.”/>. Liczba znaków w meta description powinna liczyć około 155 zzs.
Poniżej przykład takiego opisu:
Dodatkowe meta tagi stron www
Dodatkowe meta tagi stanowią rolę pomocniczą wobec powyższych. Pomimo to, są równie istotne.
- Author — jest to informacja, która przedstawia autora strony. Nie są istotne dla wyszukiwarki, jedynie informują. Wpisując imię i nazwisko autora, użytkownik może odnaleźć informacje o tej danej osobie np. HTML:<meta name=”author” content=”Kinga Ryduchowska”/>.
- Language — ten znacznik określa język strony www. Jest to pomocne przy szukaniu strony w innym języku, np. angielskim -> HTML:<meta name=”language” content=”english”/>.
- Robots — ten tag jest dość skomplikowany. Zawiera różne informacje np. wykluczenia podstron w indeksowaniu czy przechowywanie kopii strony np. HTML:<meta name=”robots” content=”index”/>
Meta tagi – zastosowanie
Pewnie zastanawiasz się, dlaczego tak istotne są meta tagi na stronie www? Mówi się, że Google nie zważa na słowa kluczowe. Jednak nikt do końca nie zna sposobów działania robotów indeksujących. Nie wiemy, jak traktują poszczególne części metadanych. Nie jest tak, że jeśli strona www nie zawiera meta tagów, to nie jest indeksowana w wyszukiwarkach. Jednak znacznie lepiej prezentuje się strona z ich zawartością. Brak meta tagów świadczy nieco o niskiej świadomości projektantów lub nawet o braku podstawowej wiedzy, szczególnie teraz, gdy na rynku istnieją gotowe i darmowe narzędzia tj RankMath, Yoast SEO. Meta tagi odnajdują zastosowanie także w mediach społecznościowych. Dlatego warto je stosować!