
Jak założyć Google Analytics 4 – instrukcja
W poprzednim artykule o Google Analytics 4 pisałem jak na niego przejść. Dzisiaj postaram się Tobie wytłumaczyć krok po kroku, jak możesz samodzielnie założyć nowe konto GA4. Żeby nie przedłużać, zabierajmy się do pracy.
Spis treści
Wymagania do założenia konta Google Analytics 4
Jeżeli myślisz, o założeniu konta na Google Analytics 4 to potrzebujesz:
- aplikacji bądź strony internetowej
- adres e-mail (nie musi być to koniecznie adres w gmailu) – potrzebny do założenia konta
- dostęp do FTP, CMS, bądź do Google Tag Managera (tutaj w zależności jak masz stworzoną stronę i czy posiada ona CMS albo, czy jest zainstalowany Google Tag Manager (GTM)
Założenie konta w Google Analytics 4
Jeżeli chcesz założyć konto w Google Analytics 4, musisz przejść na stronę https://analytics.google.com/. Teraz, jeżeli posiadasz już konto w Google Analytics, to możesz śmiało pominąć ten krok. Jeżeli natomiast nie posiadasz jeszcze konta w Google Analytics, pojawi się Tobie takie okienko.

Jeżeli masz konto, to możesz się zalogować, jeżeli natomiast nie posiadasz konta, możesz je szybko utworzyć. W celu utworzenia nowego konta kliknij „Utwórz konto” wyskoczy Ci nowe okienko z możliwością wyboru:
- Do użytku osobistego (jeżeli prowadzisz własnego bloga)
- Dla dziecka (jeżeli chcesz nauczyć korzystania z Google Analytics własnego dziecka)
- Do pracy lub celów biznesowych (jeżeli posiadasz stronę komercyjną bądź sklep internetowy)
Zazwyczaj będziesz wybierał opcję „do pracy lub celów biznesowych” więc przejdę z Tobą przez te kroki. Po wyborze tej opcji wyskoczy Ci nowe okno:

Teraz trzeba uzupełnić wszystkie dane. Oraz kliknąć przycisk „Dalej”. W następnym kroku wyskoczy nam kolejne okienko, w którym musisz potwierdzić poprawny adres e-mail. Otrzymasz na niego kod, który musisz przepisać do odpowiedniego okienka. Po czym oczywiście klikasz przycisk „Dalej”.

Po przejściu weryfikacji Google Ciebie powita i poprosi o kolejne dane. Będą to numer telefonu (opcjonalnie), data urodzenia, oraz płeć. Oczywiście uzupełniasz te dane i ponownie klikasz w przycisk „Dalej”.

Po przejściu do kolejnego okienka pojawi się Tobie opcja wyboru ustawień personalizacji. Do wyboru będziesz miał 2 opcje:
- Szybka personalizacja (1 krok) – Użyj ustawień personalizacji, które umożliwiają dopasowanie treści i reklam. Za parę tygodni przypomnimy Ci o sprawdzeniu tych ustawień.
- Ręczna personalizacja (5 kroków) – Krok po kroku skonfiguruj ustawienia personalizacji. Zdecyduj, które mają być włączone, a które nie, aby dopasować wyświetlane treści i reklamy do swoich zainteresowań.
Żeby Ciebie nie zanudzać, wybiorę 1 opcję, w której jest mniej kroków. Jeżeli chcesz, to wybierz drugą opcję, wiem, że na pewno sobie poradzisz z tymi wszystkimi krokami 🙂

W następnym kroku mamy dość sporą ścianę tekstu (nie będę wklejał tutaj screena). Po prostu przeczytaj ją i na końcu kliknij „Potwierdź”, żeby móc przejść dalej albo kliknij „Wstecz” i wybierz ręczną konfigurację. Po przejściu dalej wyskakuje nam kolejny krok z polityką prywatności i warunkami korzystania z usług Google. Ponownie zachęcam do przeczytania informacji podanych na tej stronie oraz kliknięcia w przycisk „Zgadzam się”. Następnie pojawi się okienko z informacją, że Twoje konto Google jest już założone i możesz teraz przejść do Skonfigurowania profilu swojej firmy. Ja odpuszczę sobie ten krok. Jeżeli chcesz, to zachęcam do przejścia tego krok po kroku i utworzenia profilu własnej firmy, dzięki temu Twoja firma pojawi się na mapach Google czy w wyszukiwarce Google.

Mały sukces za Tobą, Twoje konto zostało utworzone. Teraz możesz już w końcu zabrać się za najważniejszą część, czyli utworzyć konto w Google Analytics 4.
Trafiasz na nowy widok, w którym klikasz w przycisk „Rozpocznij pomiary”

W tym kroku musisz ustawić takie dane jak nazwa konta. Pamiętaj, że jedno konto może zawierać kilka identyfikatorów śledzenia. Czyli pod jedno konto możesz podpiąć kilka stron www bądź też kilka aplikacji. Po wyborze nazwy wybierasz opcje udostępniania danych na koncie. Proponuję sobie poczytać o każdej z tych opcji i wybrać te, które Tobie najbardziej odpowiadają, oraz przejść dalej klikając w przycisk „Następny”

Następnie tworzysz sobie konkretną usługę. Czyli przykładowo możesz wybrać sobie w nazwie usługi Twoją stronę www. W tym widoku ustawiasz także strefę czasową raportowania oraz walutę. Po wpisaniu nazwy usługi i wybraniu strefy czasowej, oraz waluty przechodzisz dalej.

Został Tobie już ostatni krok. Mianowicie zaznaczenie kilku opcji odnośnie Twojej firmy. Musisz wybrać kategorię branży, wielkość firmy oraz do czego zamierzasz wykorzystać Google Analytics w swojej firmie. Wybierasz odpowiednie rzeczy i klikasz w przycisk „Utwórz”

Po kliknięciu „Utwórz” wyskoczy Ci okienko z akceptacją warunków korzystania z usług Google Analytics. Wybierasz sobie odpowiedni dla Ciebie język, czytasz treść, po czym akceptujesz warunki.
Brawo Ty udało Ci się przebrnąć przez proces zakładania konta w Google Analytics 4. Jak widzisz, trochę tych kroków było, ale teraz powinno już pójść z górki.
Konfiguracja strumienia danych
W następnym widoku musisz wybrać miejsce, z którego będziesz zbierał dane, czyli czy będzie to strona internetowa, czy też aplikacja.

W Twoim przypadku wybierasz „Sieć” czyli utworzysz analitykę dla strony www. Po wybraniu opcji Sieć wyskoczy Ci kolejne okienko z „Konfiguracją strumienia danych”. W tym oknie ustawiasz URL strony, czyli Twój adres strony www. Musisz także uzupełnić nazwę strumienia, może to być obojętnie jaka nazwa, ale z doświadczenia proponuję, aby to była nazwa, która będzie Tobie coś mówiła. Ja zawsze ustawiam tam adres URL strony dzięki temu łatwiej mi się połapać przy dużej ilości stron. Następną rzeczą w tym widoku jest opcja „Pomiar zaawansowany” proponuje, abyś miał zaznaczoną tę opcję, dzięki czemu już od samego początku Google będzie zbierał takie dane jak:
- wyświetlenia strony
- przewinięcia
- kliknięcia wychodzące
- wyszukiwanie w witrynie
- interakcje z filmem
- pobrania pliku
- interakcje z formularzem
Jeżeli na Twojej stronie nie masz plików do pobrania albo nie ma żadnych filmików, to możesz śmiało wyłączyć te opcje, klikając w koło zębate i odznaczając daną opcję. Po wyborze odpowiednich opcji klikasz w przycisk „Utwórz strumień”

Instalacja kodu Google Analytics 4 na stronie www z WordPress
Dobrnąłeś do najważniejszego punktu w całej tej instrukcji. Czyli instalacji kodu Google Analytics 4 na Twojej stronie www. Gdybyś zostawił tak skonfigurowanego Google Analytics, to niestety nie zbierałby on Tobie żadnych danych. Dlatego też pokaże Tobie jak dodać teraz kod zbierający dane na Twojej stronie www. Po utworzeniu strumienia wyskoczy Ci nowe okienko, po czym po chwili pojawi się kolejne „Instrukcje instalacji”. W pierwszej opcji możesz sprawdzić, czy Twoja strona posiada jakiegoś CMS, dzięki któremu będziesz mógł w prostszy sposób dodać kod, czy też będziesz musiał zainstalować go ręcznie. Jak widzisz na screenie poniżej moja strona spmedia.pl posiada CMS WordPress. Dzięki temu mógłbym zainstalować wtyczkę, którą Google nam sugeruje. Jednakże ja tego dzisiaj tak nie będę robił. Ponieważ uważam, że nie ma sensu instalować wtyczek do takich rzeczy. W takim przypadku warto dodać kawałek kodu do nagłówka strony. Jednakże jeżeli nie jesteś tzn. techniczny, możesz śmiało skorzystać wtyczki bądź możesz zgłosić się do jakiejś firmy, która Tobie w tym pomoże. Oczywiście polecamy siebie 🙂

Nas dzisiaj interesuje zakładka „Zainstaluj ręcznie”. Po wyborze tej zakładki pojawi się kod, który należy wkleić do sekcji <head> Twojej strony www. Teraz, jeżeli posiadasz stronę bez żadnego CMS napisaną w samym html, pamiętaj, aby dodać ten kod do każdego pliku *.html, w celu uzyskania odpowiednich danych. OK skoro już wszystko wyjaśnione pokaże na przykładzie WordPress, jak możemy tego dokonać. Kopiujesz kod, który wyskoczył Tobie w tym okienku.

Logujesz się do Twojego WordPress (ja zrobię to przez panel, ale równie dobrze możesz to zrobić za pomocą FTP). Wybierasz zakładkę „Wygląd” po czym przechodzisz do „Edytor plików motywu”. W prawej kolumnie „Pliki motywu” wyszukujesz pliku „header.php” i w nim szukasz </head>, ustawiasz się linijkę wyżej i wklejasz kod, który skopiowałeś z Google Analytics. Po czym klikasz „Aktualizuj plik”, który znajduje się na dole strony. I voilà masz dodany kod Google Analytics na Twojej stronie www. Od teraz dane powinny się zbierać w Twoim panelu Google Analytics

Podsumowanie
Jak pewnie zauważyłeś, ta instrukcja jest dość długa, ale więcej czasu spędziłeś na zakładaniu konta Google niż na samej instalacji Google Analytics 4. Mam nadzieje, że dzięki mojej pomocy udało się Tobie zainstalować analitykę bez żadnych problemów. Jeżeli jednak nie chcesz sam tego wykonywać bądź boisz się, że coś popsujesz w swojej stronie, śmiało zgłoś się do jakiegoś specjalisty. Oczywiście polecamy siebie. Możesz śmiało do mnie napisać. Z pewnością Tobie pomogę koszt instalacji kodu Google Analytics 4 na Twojej stronie to 150 zł netto. Więc jak widzisz, nie jest to zbyt duża kwota, a może Ci zaoszczędzić nerwów.
Tymczasem zachęcam Ciebie do przejrzenia pozostałych naszych wpisów. Z pewnością pojawią się tu kolejne wpisy odnośnie Google Analytics 4 czy też samego WordPress. Więc jeżeli interesują Ciebie te tematy to wpadaj do mnie częściej. Jeżeli natomiast masz jakieś pytania bądź potrzebujesz pomocy przy instalacji Google Analytics, możesz śmiało skorzystać z formularza poniżej.
Tymczasem życzę Tobie cudownego dnia 🙂