Google Analytics 4 – Jak przejść na GA4?
Google Analytics 4 (w skrócie GA4) to nowe narzędzie analityczne, które zastępuje Universal Analytics. GA4 zostało wprowadzone jako odpowiedź na zmieniającą się rzeczywistość internetową i nowe podejście do prowadzenia własnego biznesu. Od 1 lipca 2023 roku Google Analytics będzie jedyną oficjalną wersją.
Spis treści
Jak sobie poradzić ze zmianą?
Dobrze jest jednocześnie korzystać z obu wersji Analytics. Takie podejście pozwoli na bardziej kompleksowy wgląd w ruch na naszej stronie. W momencie trwałego zakończenia wsparcia dla tradycyjnego Google Analytics, w GA4 będziemy mieli dostęp do danych historycznych, które pozwolą na porównywanie ruchu z roku na rok.
Dlaczego trzeba przejść na Google Analytics 4?
Aplikacje mobilne stały się jednym z głównych narzędzi dotarcia do użytkownika. Do tej pory w Google Analytics użytkownik korzystający z witryny internetowej i aplikacji mobilnej był traktowany jako dwie różne osoby. Analiza zachowania pojedynczego użytkownika była zatem utrudniona. Google Analytics 4 skupia się na użytkowniku, a nie na pojedynczych sesjach. Użytkownik jest traktowany jako jednostka, która odwiedza witrynę wielokrotnie i w różny sposób.
GA4 umożliwia pomiar aplikacji mobilnych, co prowadzi do ujednolicenia metodyki pomiarowej dla witryny i aplikacji. Kluczowym elementem jest „zdarzenie”, które odnosi się do każdej aktywności użytkownika – od pierwszej wizyty aż po podjęcie istotnych działań. Niektóre zdarzenia są rejestrowane automatycznie, inne trzeba ręcznie skonfigurować.
W jaki sposób Google Analytics identyfikuje użytkownika?
- User ID – umożliwia identyfikację jednego użytkownika zalogowanego do sklepu na różnych urządzeniach. Aby to działało, użytkownik musi być zalogowany i musisz przesłać do GA4 jego identyfikator.
- Sygnały (Google Signals) – informacje związane z logowaniem się w usługach Google, np. na koncie Gmail oraz z włączonymi opcjami personalizacji reklam.
- Dane z przeglądarki lub urządzenia – to między innymi cookies, które są nadal wykorzystywane w GA4.
Google Analytics 4 korzysta z wielu źródeł danych, dzięki czemu skuteczniej identyfikuje użytkowników. Fokus analizy i raportowania kieruje się ku indywidualnym użytkownikom i ich wartości dla firmy w perspektywie długoterminowej. GA4, oparty na uczeniu maszynowym i sztucznej inteligencji, potrafi zniwelować pewne braki w danych, na przykład wynikające z ograniczeń takich jak RODO.
Analizując dane, skupiamy się bardziej na ogólnych trendach niż na pojedynczych liczbach.
Co się zmieniło?
- Interfejs – GA4 to nie tylko nowe narzędzie, ale także nowy interfejs. Choć początkowo może wydawać się nieznany, wystarczy poświęcić trochę czasu, aby poznać jego funkcje i możliwości.
- Użytkownik – W GA4 większy nacisk kładziony jest na indywidualnego użytkownika oraz jego wartość w całym cyklu życia (Life Time Value). Pojedyncze sesje tracą na znaczeniu, kluczowe staje się zrozumienie użytkownika. Dane są przesyłane w formie zdarzeń z parametrami. Możemy samodzielnie definiować pewne właściwości i wykorzystywać je w analizach, które są przypisane do konkretnego użytkownika.
- Raporty – GA4 oferuje nowe raporty, które możemy dostosowywać do własnych potrzeb.
- Uczenie maszynowe – GA4 mocno opiera się na technologiach Machine Learning oraz sztucznej inteligencji.
- Zmiany w limitach – GA4 nie posiada tradycyjnych limitów dotyczących wysyłania danych. Istnieją jednak pewne ograniczenia dotyczące, na przykład, ilości różnych zdarzeń czy długości ich nazw.
Wprowadzenie Google Analytics 4 i wycofanie Universal Analytics oznacza konieczność migracji do nowego narzędzia lub implementacji GA4.
Na czym polega migracja i wdrożenie?
Aby skorzystać z GA4, wystarczy założyć nowe konto i usługę. Jeśli już korzystałeś z Google Analytics, możesz założyć równoległą usługę. W ten sposób na jednym koncie będą obie wersje narzędzia. Następnie przejdziesz przez proces konfiguracji, utworzenia strumienia danych oraz uzyskasz identyfikator pomiaru. Aby GA4 zaczął zbierać dane, musisz dodać odpowiedni kod śledzenia na swojej stronie.
Podsumowanie
Najważniejsze podczas zmian to właściwa implementacja GA4 oraz konfiguracja zdarzeń i konwersji. Kiedy GA4 zacznie zbierać dane, możesz rozpocząć ich analizę. Warto poświęcić czas na zapoznanie się z nowym interfejsem, tworzenie raportów i naukę korzystania z nowych możliwości narzędzia.
Chcesz nauczyć się jak krok po kroku założyć konto na Google Analytics? Tutaj możesz przeczytać naszą instrukcję. Jeśli natomiast chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat Google Analytics 4, skontaktuj się z nami. Chętnie pomożemy Ci przystosować się do nowej wersji narzędzia i efektywnie z niego korzystać.
Błąd: Brak formularza kontaktowego.