
Google Analytics 4 – Jak przejść na GA4 ?
Google Analytics 4 (w skrócie GA4) to nowe narzędzie analityczne, które jest, zastępcom Universal Analytics. GA4 pojawiło się, jako odpowiedz, na zmieniającą się rzeczywistość internetową, oraz myśleniu o własnym biznesie. Od 1 lipca 2023 Google Analytics będzie jedyną oficjalną wersją.
1. Jak sobie poradzić ze zmianą?
2. Dlaczego trzeba przejść na Google Analytics 4 ?
3. W jaki sposób Google Analytics potrafi zidentyfikować jednego użytkownika ?
5. Na czym polega migracja i wdrążenie.
1. Jak sobie poradzić ze zmianą?
Dobrze jest mieć dwa analyticssy naraz. Takie rozwiązanie da nam szerszy podgląd na ruch na naszej stronie. W momencie zamknięcia na stałe Google Analytics będziemy, mieli dodatkowo w Google Analytics 4 dane historyczne, które pozwolą na analizowanie ruchu z roku na rok.
2. Dlaczego trzeba przejść na Google Analytics 4 ?
Aplikacje mobilne są jednymi z narzędzi dotarcia do użytkownika. Dotychczas w Google Analytics korzystający ze Strony internetowej i aplikacji mobilnej był widziany jako dwie różne osoby. Analizowanie zachowania konkretnej osoby było w tym przypadku niemożliwe. Google Analytics 4 odchodzi od myślenia przez pryzmat pojedynczych sesji. Dochodzi domyślenia o użytkowniku jako o jednym człowieku, który tych wizyt realizuje kilka u w różny sposób.
GA4 pozwala mierzyć aplikacje mobilne, co prowadzi do ujednolicenia sposobu mierzenia strony i aplikacji (na raz). Wspólnym mianownikiem mierzenia ruchu staje się zderzenie, czyli każde możliwe do zmierzenia działanie użytkownika od wejścia na stronę po raz pierwszy, aż do wykonania ważnego działania. Część zdarzeń jest automatyczna a część, musimy dopiero ustawić.
3. W jaki sposób Google Analytics potrafi zidentyfikować jednego użytkownika ?
- User ID – dzięki niemu identyfikuje jednego użytkownika zalogowanego do sklepu na kilku urządzeniach. Ważne jest, aby być zalogowanym oraz aby przesłać do GA4 identyfikator użytkownika.
- Sygnały (Google Signals) – informacje płynące z logowania w usługach Google, na przykład na koncie Gmail oraz we włączonej personalizacji reklam.
- Dane z przeglądarki lub urządzenia – czyli dobrze znane ciasteczka (cookies), które dalej są wykorzystywane, nawet w GA4.
Google Analytics 4 łączy wiele źródeł danych, dzięki czemu lepiej rozpoznaje pojedynczego użytkownika. Dzięki temu analiza i raportowanie skupia się na użytkowniku i jego długoterminowej wartości dla firmy. GA4 to narzędzie inteligentne, które jest oparte na machinie learning i sztuczną inteligencją. Potrafi „załatać dziury” w wyniku ograniczeń (np.RODO).
W analizie nie będziemy skupiać się na pojedynczych liczbach tylko na trendach.
4. Co się zmieni?
Interfejs – GA4 to nowe narzędzie, czyli też nowy interfejs. Nie jest to nic trudnego, wystarczy trochę poświęcić temu czasu, aby poznać nowe funkcje i możliwości.
Użytkownik – Google Analytics 4 to inne podejście do danych. Skupienie się na użytkowniku i jego Life Time Value. Pojedyncze sesje przestają być ważne, liczy się użytkownik. Dane w GA4 będą przesyłane jako zdarzenia z parametrami. Właściwości, które można samodzielnie definiować i wykorzystać we własnych analizach, będą przypisane do użytkownika.
Raporty – GA4 daje je nam zupełnie nowe, z możliwością zdefiniowania pod swoje potrzeby.
Patrzymy na to, co sami chcemy zobaczyć, a nie na to, co narzuca nam system. Możemy tworzyć własne raporty, zapisywać je i korzystać z nich wielokrotnie.
Uczenie maszynowe – Google Analytics to Machine Learning, więcej modelowania statystycznego i przewidywania, oparte na Sztucznej inteligencji.
Zmiany w limitach– Brak limitów wysyłania danych. GA4 pozwala zbierać dane o ruchu nawet po osiągnięciu takich ilość parametrów. Limity w GA4 dotyczą ustawowych konwersacji, ilości różnych zdarzeń lub długości nazw zdarzeń.
Pojawienie się Google Analytics 4 oraz wycofanie Universal Analytics wiąże się z koniecznością migracji do nowego narzędzia lub do wdrążenia Google Analytics 4.
5. Na czym polega migracja i wdrożenie.
Aby, korzystać z Google Analytics wystarczy założyć nowe konto i nową usługę, chyba że masz konto, na którym korzystałeś z Google Analytics. Wystarczy, że założysz równoległą usługę. W ten sposób równolegle na jednym koncie będą dwie usługi. Kolejnym krokiem jest przejście przez konfiguracje, utworzenia strumienia danych i pobranie identyfikatora pomiaru. Aby, GA4 zaczął zbierać dane, musisz na stronie umieścić kod śledzenia.
W następnym artykule wyjaśnimy jak to wykonać…
6. Podsumowanie
Najważniejsze podczas zmiany, to wdrążenie narzędzia GA4 oraz ustawień zdarzeń i konwersji.
Gdy Google Analytics 4 zacznie zbierać dane, będziesz mógł zacząć ich analizę. Poznawanie interfejsu, przygotowanie raportów oraz naukę, na którą potrzeba trochę czasu.
Jeżeli natomiast chcesz się dowiedzieć jak krok po kroku założyć konto na Google Analytics śmiało przeczytaj naszą instrukcję pod tym linkiem