KPI

8 przykładów wskaźników KPI w marketingu internetowym

KPI czyli kluczowe wskaźniki efektywności (Key Performance Indicators) to fundamenty, na których buduje się analitykę marketingową w przedsiębiorstwie. Mierniki te umożliwiają w czasie rzeczywistym kontrolowanie bieżących wyników, weryfikację planów i nadzorowanie potencjalnych zmian w celu osiągnięcia zamierzonych celów. Poniżej przedstawimy Wam 8 przykładów wskaźników KPI w marketingu internetowym, których wdrożenie powinniście rozważyć przy tworzeniu strategii marketingowej.

  1. Współczynnik wyświetleń wiadomości – OR – open rate
  2. Współczynnik klikalności – CTR – click -through rate
  3. Współczynnik czasu spędzonego na stronie – TOS – time on site
  4. Współczynnik odrzuceń – BR – bounce rate
  5. Koszt za lead – CPL – cost per lead
  6. Przychód za lead – LV – lead value
  7. Współczynnik wartości życiowej klienta – CLV – customer lifetime value
  8. Współczynnik konwersji – CR – conversion rate

Ustalenie mierzalnych, klarownych i istotnych wskaźników, które dzięki odpowiedniej przejrzystości i częstotliwości odświeżania skutecznie wpływają na monitorowanie i zarządzanie wynikami jest procesem złożonym i wymagającym dogłębnej analizy.

Analityka nie lubi przepychu, dlatego często stosuje się zasadę „im mniej, tym lepiej”. W tym przypadku nie będzie inaczej – mnogość niedopasowanych, nie wnoszących realnej wartości wskaźników zaburza jedynie proces kontroli w kampanii i tworzy chaos. Należy również pamiętać, że uniwersalne nie zawsze znaczy dobre i czasami powinniśmy postawić na wybór czegoś perfekcyjnie skrojonego pod naszą strategię. Wybierając wskaźniki KPI odpowiedzmy sobie również na pytania jakie cele końcowe chcemy osiągnąć, dlaczego dany wynik ma znaczenie dla marki i jak zdefiniujemy czy osiągnęliśmy cel?

1. Współczynnik wyświetleń wiadomości – OR – open rate

Wskaźnik ten stosowany jest w e-mail marketingu i wyznacza procentowy stosunek otwartych maili do łącznej liczby wysłanych wiadomości. Jakie statystyki można uznać za dobre? Jest to jeden z najczęstszych problemów podczas prób mierzenia poszczególnych wskaźników. W tym przypadku, w zależności od branży, procentowe wartości wahają się w granicach 17,48% do 34,39%, a szczegółowy podział opisany został tutaj.


2. Współczynnik klikalności – CTR – click-through rate

Najczęściej stosowany w e-mail marketingu i podczas stosowania Google Ads. Informuje nas o stosunku liczby kliknięć w reklamę do liczby wyświetleń. Oznacza to, że jeśli 10 spośród 100 osób, które zobaczą dana treść wejdzie z nią w interakcję poprzez kliknięcie, to współczynnik CTR wynosić będzie 10%. Wartość równą 5% uważa się za satysfakcjonującą, aczkolwiek im będzie ona większa, tym lepsze jest dopasowanie reklam, słów kluczowych i informacji do zapotrzebowania klienta.

SP-Media Tworzenie stron www
SP-Media Tworzenie stron www

MARKETINGOWY PRZEWODNIK PRZEDSIĘBIORCY

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się jakie sekrety skrywają się za sukcesem w dzisiejszym dynamicznym świecie marketingu?

A może czujesz, że działania w social media to dla Ciebie nieznany i potencjalnie niewykorzystany obszar, który mógłby znacząco wpłynąć na rozwój Twojej firmy?

Nasz newsletter ma na celu odpowiedzieć na te pytania i dostarczyć Ci najświeższych, wartościowych informacji w tej dziedzinie.


3. Współczynnik czasu spędzonego na stronie – TOS – time on site

Ten przykład wskaźnika KPI to nic innego, jak czas poświęcony przez odbiorcę na wizytę na naszej stronie. Rozszerzeniem tego wskaźnika jest czas spędzony w witrynie, na który składa się suma czasów spędzonych na poszczególnych podstronach podczas wizyty. Wskaźnik ten często stosowany jest w content marketingu – wyższa wartość świadczy o atrakcyjności treści zamieszczonych na naszej stronie.


4. Współczynnik odrzuceń – BR – bounce rate

Współczynnik ten mierzony jest poprzez podzielenie liczby odrzuceń strony (wyjścia z witryny) przez sumę wszystkich wizyt na stronie. Niska wartość tego KPI nie zawsze świadczy o złym dopasowaniu treści na stronie – może wskazywać na przykład, że wszystkie potrzebne informacje klient znalazł na landing page i nie potrzebuje przechodzić do następnych zakładek witryny.


5. Koszt za lead – CPL – cost per lead

Dzięki temu wskaźnikowi możliwe jest oszacowanie ponoszonych przez firmę kosztów w celu uzyskania 1 leada. Wartość tego KPI to stosunek całości kosztów poniesionych podczas działań marketingowo-sprzedażowych do liczby uzyskanych leadów. W tym przypadku warto sprawdzać wartość CPL dla każdego kanału marketingowego z osobna. Wartości te obrazują nam, z których źródeł pozyskujemy relatywnie najtańsze leady.


6. Przychód za lead – LV – lead value

Jest to dopełnienie wskaźnika opisanego powyżej. Gdy wiemy już jakie koszty ponosimy za uzyskanie 1 leada, warto zestawić te wartości z LV, dzięki któremu dowiemy się, jakie przychody jesteśmy w stanie z niego uzyskać. Dzięki całościowemu podejściu możemy na przykład zauważyć, że leady uzyskane z 1 kanału są najtańsze, ale generują znikome przychody i że warto zainwestować w kanał z większą wartością CPL, ponieważ posiada też o wiele większą wartość LV.


7. Współczynnik wartości życiowej klienta – CLV – customer lifetime value

Ujmując ten wskaźnik KPI w prostych słowach, można zdefiniować go jako suma całkowitego przychodu wygenerowanego z pojedynczego klienta. Dzięki tej wiedzy możesz poznać rentowność 1 klienta, stworzyć długoterminową strategię satysfakcji czy dzięki możliwości poznania dokładniejszego profilu odbiorcy skoncentrować swoje działania marketingowe na grupę osób, która przynosi największe zyski.


8. Współczynnik konwersji – CR – conversion rate

Wyrażany jest poprzez procent odbiorców, którzy po kliknięciu w daną reklamę podjęli zamierzone przez reklamodawcę działanie (np. dokonali zakupu, zapisali się na newsletter lub webinar, pobrali e-booka czy skorzystali z formularza kontaktowego). Współczynnik konwersji obliczyć można dla całości kampanii, jak i jej poszczególnych składowych – słów kluczowych czy grup reklam. Szacuje się, że dobry CR przyjmuje wartości z zakresu 2-5%, aczkolwiek powinniśmy dążyć do osiągnięcia możliwie jak największego współczynnika konwersji.

Podsumowanie

Przybliżyliśmy Wam dzisiaj jedynie garstkę wartości KPI, które możecie monitorować w swojej kampanii. Ich mnogość to zarazem szerokie pole wyboru, dzięki któremu wyselekcjonować możecie najlepiej skrojone pod Wasze zapotrzebowanie wskaźniki, ale również szum informacyjny. Ich bezrefleksyjne stosowanie może przynieść odwrotne do zamierzonych skutki.

Zachęcamy Was jednak do wdrożenia kluczowych wskaźników efektywności, ponieważ zalety wynikające z ich przemyślanej implementacji przynoszą wiele korzyści. Umożliwiają działanie w czasie rzeczywistym, zwiększenie efektywności poprzez skoncentrowanie się jedynie na istotnych aspektach czy obiektywizm w podejmowaniu decyzji oparty na liczbach i faktach, a nie przeczuciach. Dzięki KPI dostrzegamy trudy codziennej pracy. Kolejną ich zaletą jest również możliwość stosowania tych wskaźników w różnych formach kampanii i działach firmy.

Mamy nadzieję, że ten wpis zmotywował Was do poszukiwania wskaźników, których monitorowanie przyniesie wymierne korzyści w Waszej strategii. Szerzej o tym, dlaczego warto stosować KPI i wdrożyć analitykę marketingową w swojej firmie przeczytacie tutaj.

    Napisz do nas