Analityka

4 powody, dla których warto wdrożyć analitykę marketingową

Analityka marketingowa to często niedoceniana siostra kreatywnej części marketingu. Podczas tworzenia kampanii i budowania strategii wiele osób, szczególnie na początku swojej drogi w marketingu, skupia się jedynie na fragmentach związanych z inwencją twórczą i pobudzających wyobraźnię odbiorców. Zapominając o obszarze, który w sposób syntetyczny przedstawia nam to, co do tej pory osiągnęliśmy, w jakim miejscu jesteśmy aktualnie i gdzie możemy znaleźć się w przyszłości. Tak w wielkim skrócie opisać można analitykę marketingową. Dzisiaj przedstawimy Wam 4 powody, dla których warto wdrożyć ją w strategię swojej firmy i kompleksowo planować swoje działania.

  1. Czy osiągam zamierzone cele?
  2. Co mogę polepszyć?
  3. W którą stronę zmierzać?
  4. Monitorowanie wielu aspektów

1. Czy osiągam zamierzone cele?

Dzięki zbieraniu danych i późniejszej ich analizie w łatwy sposób określić można czy udało nam się osiągnąć cele zawarte w naszej strategii. Bez tego krążymy po omacku – ciężko wskazać nam, które działania przynosiły korzyści, a gdzie powinniśmy wprowadzić zmiany.

2. Co mogę polepszyć?

Analityka marketingowa umożliwia nam reaktywne podejście do sytuacji. Jeśli widzimy, że dany aspekt sprawdza się gorzej niż założyliśmy i nie osiągniemy przy jego użyciu zamierzonego planu, możemy natychmiastowo wprowadzić zmiany i przearanżować nasze działania. Dzięki temu oszczędzamy swój czas oraz zasoby, którymi dysponujemy – zamiast poprawiać błędy, nie dopuszczamy do ich popełnienia.

3. W którą stronę zmierzać?

Analizując dane historyczne możemy wpływać na przyszłość naszych działań. Dzięki wychwytywaniu trendów i modeli zachowań naszych odbiorców możemy podejmować udoskonalone decyzje i tworzyć lepsze kampanie opierające się na segmentacji grup docelowych i targetowaniu odbiorców. Posiadając wiarygodne dane nie kierujemy się jedynie naszymi przeczuciami, a podążamy jasno wyznaczoną ścieżką.

4. Monitorowanie wielu aspektów

Rozwiązania stosowane w analityce umożliwiają nie tylko kontrolowanie własnych wyników, ale również monitorowanie działań odbiorców i konkurencji. Dzięki dogłębnemu poznaniu zachowań tych dwóch grup możemy tworzyć bardziej spersonalizowane strategie i wychwytywać wzorce, które umożliwią nam dywersyfikację od konkurencji.

Mam nadzieję, że powyższe punkty przekonały Was, że wdrożenie analityki marketingowej i monitorowanie wyników powinno stać się priorytetem w Waszej firmie. Niestety aktualnie dane, które możemy kompletować mnożą się lawinowo, co znacząco potrafi utrudnić ich analizę. W związku z tym chcielibyśmy też przestrzec Was przed najczęściej popełnianymi błędami występującymi w trakcie interpretacji danych:

1. Brak organizacji

Jednym z najcięższych zadań, które często potrafi skutecznie odstraszyć osoby stawiające pierwsze kroki w analityce marketingowej jest zapanowanie nad posiadanym zbiorem danych. Jest on nieusystematyzowany, często posiadający niepotrzebne informacje lub zapisane w różnych formatach i z odmiennych okresów. Aby czerpać z niego korzyści powinniśmy stworzyć spójne kryteria grupowania, określić jakie informacje chcemy z niego pozyskać i wykluczyć nadmiarowe dane. Zwiększy to nie tylko przejrzystość budowanych raportów, ale również szybkość ich odświeżania. Określenie strategii, wybór narzędzi czy automatyzacja działań pozwolą nam zaoszczędzić czas i zmaksymalizować korzyści.

2. Zbędne statystyki

Wiele osób zapomina o zdefiniowaniu mierników, dzięki którym możliwe będzie ustalenie czy osiągnęliśmy zamierzony cel. Częstym błędem jest skupienie się na liczbie polubień lub liczbie osób odwiedzających. Musimy sobie jednak zadać pytanie czy jest to dla nas kluczowy wskaźnik? Na pewno jego wzrost podbuduje nas do dalszego działania, aczkolwiek rzadko ma on odzwierciedlenie w faktycznym rozwoju naszej działalności. Powinniśmy określić, które ze wskaźników KPI (Key Performance Indicator) najlepiej sprawdzą się w naszym przypadku i wdrożyć je w życie. Przykładami takich statystyk są: źródła ruchu na stronie, współczynnik konwersji czy współczynnik klikalności.

3. Brak systematyczności

Monitorowanie danych powinno być procesem ciągłym, dzięki czemu w przypadku niesatysfakcjonujących wyników możliwe jest szybkie przeorganizowanie działań i powrót na właściwe tory prowadzące do osiągnięcia zamierzonych celów.

4. Brak analityka

Obecne czasy oferują nam wiele rozwiązań do przetwarzania, strukturyzacji i monitorowania danych. Jednakże należy pamiętać, że zbiorom tym wartość nadaje człowiek i bez przeprowadzenia odpowiedniej analizy nawet z najlepszym oprogramowaniem możemy otrzymać nic nie znaczące wyniki.

analityka2

Podsumowanie

Analityka marketingowa spaja dane pochodzące ze źródeł online, jak i offline. Dzięki takiemu połączeniu, przy odpowiednim podejściu do uzyskanych informacji, możemy w pełni wykorzystać ich potencjał poprzez optymalizację strategii, wykorzystywanie szans, minimalizowanie ryzyka i budowanie przewagi konkurencyjnej. Nie zapominajmy jednak o tym, że każdy z nas wcielając się w postać analityka powinien stać się krytycznym recenzentem, aby nie dać zwieść się natłokowi danych.