5 najlepszych narzędzi marketingowych do analizy
Ostatnio przybliżyliśmy Wam zalety analityki marketingowej. Aby w pełni wykorzystać jej potencjał, warto posługiwać się dostępnymi na rynku narzędziami, które ułatwią analizę i wyciąganie syntetycznych wniosków. Dzisiaj przedstawimy Wam 5 najlepszych narzędzi marketingowych do analizy kampanii.
1. Google Analytics
Chyba nikogo nie dziwi to, że na naszej liście znajduje się akurat to narzędzie? Jak w przypadku wielu produktów od Google, wygrywa ono swoją prostotą, intuicyjnym rozkładem danych i dostępnością (jest ono darmowe). Do szeregu zalet tego narzędzia zaliczyć można również elastyczność i możliwość dopasowania raportów pod swoje zapotrzebowanie.
Wśród raportów, które oferuje nam ten program wyróżnić można:
- Raporty w czasie rzeczywistym – przedstawiają nam dane dotyczące aktualnego ruchu na stronie – lokalizacji klientów, źródła odwiedzin czy wyświetlanych witryn.
- Odbiorcy – oprócz danych demograficznych (płeć i wiek) i geograficznych (lokalizacja i język), w raporcie tym znaleźć można informacje dotyczące liczby odwiedzających, zmianie liczby nowych użytkowników, sesjach i odsłonach oraz o współczynniku odrzuceń (o którym szerzej pisaliśmy tutaj).
- Pozyskiwanie – szczegółowo opisują źródła ruchu na naszej stronie. Dzięki tym danym zweryfikowanie najbardziej korzystnych form reklamy naszego biznesu przychodzić powinno nam z łatwością.
- Zachowanie – zdradzają nam informacje o zachowaniu odbiorców na stronie – które treści są dla nich najbardziej atrakcyjne, na jakich witrynach spędzają najwięcej czasu i w jaki sposób poruszają się pomiędzy poszczególnymi zakładkami.
- Konwersje – w tym raporcie znaleźć można informacje o przychodzie generowanym z poszczególnych działań.
Poniżej przedstawiamy przykładowy widok danych, a w celu odkrycia potencjalnych możliwości tego narzędzia odsyłamy tutaj.
2. CrazyEgg
To narzędzie traktować powinno się jako dodatek do bardziej zaawansowanych programów. Jednakże dzięki swojej funkcjonalności warto zastanowić się nad jego wykorzystaniem w codziennej pracy. Dzięki mapom cieplnym umożliwia on śledzenie zachowania użytkowników witryny w przejrzysty sposób i bezpośrednio na analizowanej stronie.
Oferuje on kilka rodzajów wizualizacji danych, wśród których wymienić można:
- Overlay – nakładka ta wizualizuje statystyki kliknięć w dane części i poszczególne elementy strony. W statystykach wyróżnić można wybrane kliknięcia, na przykład generowane przez nowych użytkowników witryny.
- Confetti – każde pojedyncze kliknięcie reprezentowane jest poprzez kolorową kropkę. W ten sposób na stronie tworzy się swojego rodzaju confetti, które obrazuje, które części witryny są najbardziej popularne. Dzięki segmentacji danych ze względu na np. rodzaj urządzenia, źródło ruchu czy dzień tygodnia możemy wyciągnąć wnioski na przykład o tym w jakiej porze dnia odbiorcy najchętniej sięgają do znajdujących się na blogu treści, a kiedy decydują się na zakupy w sklepie.
- Heatmap – mapa ciepła, która w sposób podobny do powyższych przykładów wizualizacji, przedstawia najbardziej popularne części naszej witryny.
- Scrollmap – mapa scrollowania, której zadaniem jest przedstawienie jaki procent osób odwiedził daną część strony. Jeśli użytkownik traci zainteresowanie na początkowej części i nie scrolluje dalej, jest to dla nas znak, że nie znalazł tam interesujących go treści. Dzięki tej mapie w szybki sposób możemy poznać potencjalną atrakcyjność naszej strony i wdrożyć zmiany w taki sposób, aby odbiorca przechodził aż do samego dołu strony.
3. Yandex Metrica
To drugie co do wielkości narzędzie marketingowe do analizy ruchu w Internecie. Wiele rozwiązań przypomina te znajdujące się w Google Analytics, jednakże w funkcjach Yandex Metrica znaleźć można również wbudowane mapy ciepła czy nagrywanie sesji użytkowników. Odznacza się on również innymi możliwościami i wśród funkcji tego urządzenia warto wymienić:
- WebVisor – przeznaczony jest do odtwarzania wizyty danego użytkownika – dzięki temu możliwa jest szczegółowa analiza ruchu kursora po stronie, wpisywanych haseł w wyszukiwarce czy danych podstawowych, w których wyróżnić można dane geolokalizacyjne, czas spędzony na stronie czy rodzaj przeglądarki, z której korzystał użytkownik.
- Ad Blocker – raport ten zawiera informacje dotyczące liczby użytkowników, którzy pomimo blokowanych treści reklam odwiedzili naszą witrynę. Uwzględnia czas spędzony na stronie, współczynnik odrzuceń czy głębokość scrollowania.
- SOS via SMS – dzięki tej funkcji zostaniemy poinformowani o wszelkiego rodzaju problemach z naszą witryną za pomocą SMSa lub na pocztę.
4. Ahrefs
Czwartym narzędziem do analizy, które chcielibyśmy Wam dzisiaj przedstawić jest Ahrefs. Służy ono najczęściej do link buildingu, aczkolwiek sprawdza się równie dobrze w procesie monitorowania i dobierania słów kluczowych, dzięki którym zwiększyć można ruch przychodzący na stronie. Wśród najciekawszych funkcji Ahrefs warto wymienić:
- Śledzenie pozycji – umożliwia ono analizowanie pozycji witryny w zależności od wybranej frazy wyszukiwania.
- Badanie treści – raporty te zawierają wszelakiego rodzaju dane związane z analizą treści, które najlepiej sprawują się w social mediach.
- Badanie słów kluczowych – oferuje zbiór najlepiej dopasowanych do działań na stronie słów kluczowych.
- Monitorowanie sieci / analiza konkurencyjności – narzędzie to umożliwia monitorowanie kompleksowych działań w branży.
5. Senuto
To nieodłączne narzędzie wykorzystywane w działaniach SEO, ponieważ dzięki raportowi „Analiza widoczności” umożliwia analizowanie słów kluczowych oraz widoczności strony. Dzięki mocno rozbudowanej bazie zawierającej 101 milionów słów kluczowych, otrzymujemy dane dotyczące wyszukiwań użytkowników na bieżąco. Zalecamy korzystanie z tego narzędzia w, z pozoru podobnych do siebie, 3 przypadkach:
- Analiza słów kluczowych – raporty te posiadają szczegółowe informacje dotyczące wyników, jakie osiągamy przy pomocy poszczególnych słów kluczowych.
- Analiza słów kluczowych konkurencji – umożliwia obserwację słów kluczowych, którymi posługują się inne podmioty z tej samej branży.
- Monitoring słów kluczowych – dzięki tej funkcji sprawdzić możemy, jak prezentuje się widoczność naszej witryny na tle konkurencji.
Podsumowanie
Dostępność narzędzi służących do analizy marketingowej z pewnością sprawi, że każdy znajdzie coś dla siebie. Dzisiaj przedstawiliśmy jedynie kilka z najciekawszych wyborów, które mogą pomóc Wam w codziennej pracy. Niektórym z nich przyjrzymy się bliżej w następnych wpisach.
Dołącz do naszego newslettera i bądź o krok przed innymi!
Zapisz się na nasz newsletter, aby:
- Otrzymywać powiadomienia o nowych wpisach na blogu.
- Korzystać z unikalnych porad i wskazówek specjalnie dla naszych subskrybentów.
- Być na bieżąco z nowościami i inspiracjami, które pomogą Ci działać jeszcze skuteczniej.
💡 Nie przegap żadnych nowości – zapisz się teraz!