SP-Media Tworzenie stron www

Jak w łatwy sposób sporządzić specyfikację swojej strony www?

Zacznę od wyjaśnienia, czym jest specyfikacja strony www

Tłumacząc to ogólnie, jest to dokument opisujący podstawowe cechy, założenia oraz cele. Problemem jest czasami to, że „specyfikacja” kojarzy nam się z czymś formalnym i niezrozumiałym. Takie uprzedzenie niestety powoduje brak chęci do jej stworzenia. Dziś udowodnię Ci, że „nie taki diabeł straszny jak go malują”. 

Wystarczy, że wcielisz się w rolę swojego klienta. Zadaj sobie pytanie, co zainteresowałoby Cię wchodząc na stronę Twojej firmy? Czego chciałbyś się dowiedzieć? 

Jestem pewna, że szybko znajdziesz odpowiedzi 🙂

Wczuj się w rolę klienta Twojej firmy  

Zróbmy to na przykładzie. Chciałabym stworzyć stronę www dla swojej działalności.

Kiedyś chciałam być kosmetyczką, to przez chwilę puczuję, że mam swój własny salon kosmetyczny 😀 

Zobacz poniżej, czym dokładnie byłabym zainteresowana z perspektywy klienta i jak te informacje można przełożyć w specyfikacji?

  1. Czy mogę zaufać tej działalności?

Tu wypisuję dlaczego akurat mój salon kosmetyczny? Czyli wymieniam mocne strony salonu, podpinam certyfikaty. Przytaczam recenzje od klientów oraz zdjęcia lub filmy z realizacji. Doskonałym pomysłem, żeby zachęcić klientów do skorzystania z moich usług jest pokazanie mojej wiedzy i edukowanie ich. 

Już wiem, że w przyszłości, chciałabym aktualizować moją galerię oraz chciałabym prowadzić własnego bloga, żeby dzielić się pomysłami i wiedzą. 

2. Jakie usługi świadczy?

Przedstawiam swoją ofertę. Mam najlepszy sprzęt do oczyszczania skóry w całej okolicy, który niweluje wypryski nawet na kilka miesięcy. Wow !

3. Jaka jest lokalizacja tego miejsca oraz godziny otwarcia?

Gdzie dokładnie znajduje się siedziba? Chcę dodać mapkę dojazdu. Chcę również wypisać godziny otwarcia salonu, aby klient dokładnie wiedział, kiedy salon jest dostępny.

4. Jakie są dane kontaktowe?

Podaję nazwę salonu, imię i nazwisko, numer telefonu oraz adres e-mail. Jako funkcjonalność chcę zawrzeć formularz zgłoszeniowy / zapytaniowy, aby klienci mieli możliwość zapisania się na dany zabieg lub po prostu o coś zapytać? 

To na początek w zupełności wystarczy. Grafik doskonale będzie wiedział, gdzie te informacje umieścić, aby strona była spójna i przyjazna dla użytkowników. 

Co sie dzieje, gdy specyfikacji brak? 

Słyszałam już różne wymówki od klientów, że np. za dużo czasu muszą na to poświecić, bo się na tym nie znają, nie wiedzą jak zacząć itd… W ten sposób powstaje bariera między wykonawcą strony, a klientem. 

Powiedz, czy to jest potrzebne? Przecież obie strony chcą wykonać coś niepowtarzalnego:) 

Jeśli nie ma specyfikacji, to programista i grafik nie wiedzą co tak naprawdę robić? Brak wytycznych nie pozwoli stworzyć czegoś dobrego, a przecież strona www, to pierwszy handlowiec Twojej firmy!

Podsumowując…

Projektujemy i kodujemy strony www dla wielu branż. Przed przystąpieniem do realizacji, analizujemy konkurencję, zwracamy uwagę na to, co ważne. Ale wiedz, że nikt tak dobrze nie zna firmy i swojej branży, jak osoba, która „siedzi” w tym od lat.  

Nie pozwól wzbudzić w sobie poczucia źle zainwestowanych pieniędzy. W tej kwestii trzeba w pełni współpracować, aby to miało sens.

Pierwszy krok należy do Ciebie. Dlatego zrób sobie kawkę, usiądź w ciszy i pomyśl z perspektywy klienta o czynnościach, które chciałby wykonać na Twojej witrynie? My zajmiemy się resztą 🙂