
BLACK FRIDAY – jakie kampanie robić, aby było o nich głośno
BLACK FRIDAY – jakie kampanie robić, aby było o nich głośno – kilka przykładów, zaczynajmy!
Tydzień przed black friday to jedna wielka wojna marketingowa, na wyróżnienie swojej promocji, na największe obniżki cen, czy po prostu na przyciągnięcie uwagi. Prześledźmy razem kampanie, które kreatywnie wykorzystały czarny piątek i stały się tematem do rozmów.
CZARNY? A MOŻE… ZIELONY PIĄTEK?
IKEA od kilku lat stara się na black friday zwrócić uwagę na zmiany klimatyczne i nasze wybory zakupowe, które według nich powinny być bardziej przemyślane. W tym roku ogłosili „zielony piątek”, w którym zachęcają do przyniesienia nieprzydatnych mebli, które zalegają w domu, aby ktoś inny mógł je kupić i wykorzystać. W zamian za mebel klient otrzyma środki na karcie refundacyjnej IKEA.
W 2018r. Ikea przygotowała kolekcję – „PRZYDA SIĘ”, która przypominała o rzeczach leżących na strychach, w piwnicach oraz w szafach. Jaki cel miała ta kampania? IKEA w swoim artykule tłumaczyła, że chcieli, aby inspirowała do bardziej odpowiedzialnych oraz praktycznych zakupów.


Z nadmiernym konsumpcjonizmem walczy także amerykański producent odzieży oraz sprzętu turystycznego – Patagonia…
…który zachęca do NIEKUPOWANIA PRODUKTÓW Z ICH OFERTY! Tak, dokładnie, dobrze przeczytaliście. Firmie zależy, aby każdy zakup był doskonale przemyślany. 😉 Wielki szacunek za tak odważną kampanię!

Ostatnia kampania z tych o klimacie – Greenpeace.



Nie rób swojego otoczenia ofiarą mody. Nie kupuj jednorazowych ubrań. Unikaj plastikowych toreb. To chciał przekazać Greenpeace tą reklamą.
Bądź gotowy
Dobra, może ta kampania jest z 2010, ale ona jest tak kultowa, że aż szkoda jej tu nie umie ścić.
Sklep Target nagrał kilka viralowych reklam z aktorką komediową Mari Bamford – Crazy Target Lady, w których kobieta przygotowywała się do black friday jak do maratonu, udzielała niekoniecznie najlepszych porad, jak upolować najlepsze promocje w tym dniu.
Zwróćcie uwagę na podekscytowanie na twarzy aktorki, która ma podkreślać jak ważne i ekscytujące są zakupy w Target właśnie w tym dniu.
Pod linkiem na dole dostępna jest cała seria filmików, jakie zostały wypuszczone w tej kampanii.
Wyślij nam $5, my wyślemy Ci …NIC!
Cards Against Humanity co roku decyduje się na zdecydowała się strollowanie najsłynniejszego amerykańskiego święta konsumpcjonizmu. Jednego roku firma sprzedawała krowie odchody (w związku ze słowem „bullshit” ). W ciągu dwóch godzin sprzedała 30 tys. ładnie zapakowanych pudełek z …zaschniętą kupą.
W 2015 roku marka zachęciła swoich klientów, żeby zapłacili im $5 za nic. Ponad 11 tys. osób przelało im pieniądze. Firma część pieniędzy wysłała na konta różnych fundacji charytatywnych, a jakąś kwotę pracownicy wykorzystali na swoje potrzeby.

Max Temkin tłumaczy ich coroczne czarnopiątkowe zagrania — Nienawidzimy black friday, które wypada po Święcie Dziękczynienia, gdy ludzie powinni być wdzięczni za to co mają, a w zamian za to oglądamy w mediach ten sam wielki spektakl. Ludzie biją się, żeby zaoszczędzić na telewizorze 50 dolarów.
Interaktywna zabawa
Amerykańska sieć supermarketów Walmart w ubiegły black friday postawiła na kampanie na TikToku i sprzedawała tam swoje produkty w niższej cenie. Aby wziąć udział w zabawie, należało wykorzystać przygotowany przez firmę filtr i rozpakować swoją obniżkę, a następnie kliknąć bezpośrednio na stronę produktu w witrynie Walmart i ją kupić bez wychodzenia z domu. Uczestnicy używali hasztagu #unwrapthedeals, aby dzielić się swoimi doświadczeniami.
Kampania osiągnęła fenomenalny efekt – ponad 1 milion filmików, 5,5 miliarda wyświetleń hasztagu kampanii i 18,4% zaangażowania użytkowników.
Wykorzystanie wtopy
Może to nie kampania, ale akcja potoczyła się w black friday, a wpis McDonald’s podbił internet i na pewno został na długo zapamiętany.
Nie jesteśmy pewni, czy było to celowe, czy faktycznie ktoś się pomylił, ale z pewnością ich żartobliwa odpowiedź na swój wpis, to był strzał w dziesiątkę!
Kreatywność na black friday
Mam nadzieję, że te pare przykładów zainspiruje Was do stworzenia swojej kreatywnej kampanii, o której będę mogła napisać w przyszłorocznym wpisie poświęconym czarnemu piątkowy, czy teraz już w sumie czarnemu tygodniowi. 😉